دسته‌ها
علم و تکنولوژی

مدیرعامل اسکای روم: پلتفرم ما امکان ضبط جلسات را ندارد

مدیرعامل اسکای روم: پلتفرم ما امکان ضبط جلسات را ندارد

مدیرعامل شرکت اسکای روم توضیحاتی را در مورد انتشار اطلاعات خصوصی حضار جلسه‌ی وزیر ارتباطات در این پلتفرم ارائه داد. مدیرعامل اسکای روم: پلتفرم ما امکان ضبط جلسات را ندارد

در روزهای گذشته تصاویری از جلسه‌ی خصوصی افراد با وزیر ارتباطات در پلتفرم اسکای روم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های گسترده‌ای را به‌همراه داشت. ماجرا از جایی آغاز شده بود که یکی از افراد حاضر در جلسه با انتشار توییتی از کیفیت اسکای روم انتقاد کرد و گفت در طول جلسه‌ی آنلاین با یکی از وزیران، چندین بار از جلسه خارج شده است؛ حساب رسمی اسکای روم نیز در پاسخ به این کاربر با انتشار تصویری از جلسه و وضعیت اینترنت کاربر، توضیح می‌دهد که دلیل تجربه‌ی او کیفیت بد اینترنت بوده و پلتفرم ایرادی نداشته است. اسکای روم همچنین گفته بود که به‌عنوان یکی از مدعوین در جلسه حضور داشته است.

انتشار این تصویر از سوی اسکای روم واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و عده‌ای این اقدام را نقض حریم خصوصی کاربر دانسته بودند. برای روشن شدن این موضوع با مجید خواهانی، مدیرعامل اسکای‌روم صحبت کرد تا نظر او را بابت این موضوع جویا شود. او در مورد این ماجرا توضیح داد:

ما در این جلسه که با فعالان توییتری برگزار شده بود، به‌عنوان ادمین فنی جلسه و با هماهنگی دکتر ناظمی (رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران) و سازمان فناوری اطلاعات حضور داشتیم. در جلسات آنلاین شخصی باید حضور داشته باشد که میکروفون و وب‌کم‌ها را مدیریت کند. مسئولیت این کار به ما سپرده شده و ما قبل از برگزاری جلسه، تست گرفتن از مدعوین را آغاز کردیم و بعد از آنلاین شدن آقای جهرمی هم در جلسه حضور داشتیم. ازآنجایی که شخصی برای مدیریت جلسه حضور نداشت این کار به‌عهده‌ی من و یکی دیگر از همکاران پشتیبانی افتاد و حضور ما در جلسه کاملا علنی بود؛ اسم من و همکارم با آواتار قرمز در بالای لیست کاربران مشخص است.

پیش فرض اسکای روم به این شکل است که ما به هیچ جلسه‌ای دسترسی نداریم اما اگر برگزارکننده به پشتیبانی فنی نیاز داشته باشد درخواست می‌دهد و سپس ما با آواتار قرمز در رویداد حضور پیدا می‌کنیم و اسم ما در بالای لیست کاملا مشهود است. ما می‌دانیم در این زمینه یعنی امنیت محتوای کاربران حساسیت وجود دارد و به همین دلیل تنها با اجازه‌ی خود برگزارکننده در جلسه حضور پیدا می‌کنیم. در مورد جلسه‌ی آقای جهرمی نیز ما از قبل حضور داشتیم و تقریبا تا پایان جلسه هم آن‌ها را همراهی کردیم.

مدیرعامل اسکای روم در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد فعالیت این شرکت توضیح داد:

اسکای روم یک شرکت استارتاپی است که فعالیت خود را در مرکز رشد دانشگاه علم‌وصنعت آغاز کرد. ما با تمام مشکلاتی که در اکوسیستم استارتاپی وجود دارد رشد کردیم و بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور استفاده از سرویس ما بسیار زیاد شد و مجبور شدیم سریع اسکیل (تغییر مقیاس) کنیم و اکنون حدود ۱۹ هزار سرویس فعال شامل آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌های مطرح و نهادهای دولتی داریم. استارتاپ ما برای رسیدن به جایگاه فعلی خود مسیر طبیعی را طی کرده است و حتی جذب سرمایه نیز نداشتیم. شاید برای عده‌ای این ذهنیت پیش آمده باشد که ما نهاد دولتی هستیم و در زیرمجموعه‌ی دولت فعالیت می‌کنیم؛ درصورتی‌که این‌طور نیست، ما استارتاپ کوچکی هستیم که مسیر طبیعی را تا اینجا طی کردیم.

محصول ما براساس تکنولوژی WebRTC هست که گوگل این تکنولوژی را توسعه می‌دهد و در حوزه‌ی های‌تک است و بحث امنیت به‌طور کامل در آن رعایت شده است. قطعا اگر امنیت ما مشکلی داشت بانک‌ها از ما سرویس نمی‌گرفتند زیرا در حوزه‌ی آی‌تی بسیار سخت‌گیر هستند.

خواهانی در مورد انتشار توییتی که حاوی اطلاعات خصوصی کاربر از نحوه‌ی اتصال او به اینترنت بود توضیح داد:

«توییتی که از طرف ما زده شد باید به صورت خصوصی برای کاربر توییتری ارسال می‌شد که متأسفانه به اشتباه، عمومی منتشر گردید، ما این موضوع را می‌‌پذیریم و بابت انتشار آن معذرت‌خواهی می‌کنیم. وضعیت اتصال کاربر یکی از امکانات عادی پلتفرم اسکای روم است که در نرم‌افزارهای مشابهی مانند ادوبی کانکت نیز وجود دارد. به‌طور کلی چون در حوزه‌ی لایو اسریم اینترنت کاربر بسیار حساس است، پلتفرم وضعیت اتصال را مرتب رصد می‌کند و هم به برگزارکننده و ادمین‌ها گزارش می‌دهد و هم نرم‌افزار به‌طور هوشمند کیفیت صدا و تصویر را با اینترنت کاربر تنظیم می‌کند و این موضوع حریم خصوصی نبوده که بخواهیم بگوییم نقض شده است. همه‌ی کاربران ما می‌توانند در منوی تنظیمات اسکای روم وضعیت اتصال خود را مشاهده کنند، اپراتورها و ادمین‌ها نیز می‌توانند وضعیت اتصال دیگران را مشاهده کنند.

اسکای روم اصلا قابلیت ضبط ندارد. البته درخواست برای اضافه شدن این امکان بسیار بالا است زیرا تمام مجموعه‌های آموزشی به ویدئوی بازپخش نیاز دارند اما محصول ما هنوز امکان رکورد را فراهم نکرده است. این تصور که ما جلسه را ضبط کرده‌ایم و اطلاعات وضعیت اتصال کاربر را از آن استخراج کردیم، صحت ندارد.»

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، اسکای روم در پاسخ به کاربری که از کیفیت جلسه شکایت کرده بود تصویری از وضعیت اتصال او به اینترنت را منتشر کرد. انتشار این تصویر از سوی اسکای‌روم این شک را بین کاربران ایجاد کرده بود که جلسه‌ی آن‌ها ضبط شده و این شرکت به محتویات آن دسترسی دارد. مدیرعامل اسکای‌روم اما این موضوع را کاملا رد کرده و در پاسخ به این سوال که «چرا اطلاعات وضعیت کاربر بعد از تمام شدن جلسه و شکایت کاربر منتشر شد؟» توضیح داد:

«تصویر جلسه ابتدا توسط یکی از مدعوین در توییتر منتشر شد و بعد از آن آقای ناظمی آن را ری توییت کردند و از حالت خصوصی درآمد و علنی شد. ما در پست خودمان هم اسامی شرکت‌کنندگان را محو کردیم. تصویر وضعیت اتصال کاربر در حین جلسه گرفته شده است زیرا در لحظه در حال مانیتورشدن است. در پیش‌زمینه‌ی اسکرین شات، تصویری از جلسه است و روی آن وضعیت اتصال کاربر نشان داده است.

من در حین برگزاری جلسه چون می‌دانستم تعدادی از شرکت‌کنندگان اختلال دارند (این موضوع از کیفیت صدا و بیرون افتادن آن‌ها از جلسه مشخص بود)، چند مورد را اسکرین‌شات گرفتم و در طول جلسه برای جناب دکتر ناظری فرستادم. زیرا پلتفرم‌های ایرانی زیر ذره‌بین هستند و درمورد کیفیت آن‌ها قضاوت می‌شود. درواقع می‌خواستم برای آقای ناظمی که از تصمیم‌گیران حوزه‌ی آی‌تی کشور هستند، شفاف‌سازی کنم که اشکالی از طرف اسکای روم وجود نداشته است و این تصویر نباید در توییتر منتشر می‌شد.»

مدیرعامل اسکای روم در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا درنهایت اسکای روم امکان ضبط جلسات را دارد یا خیر» گفت خیر اسکای روم این امکان را ندارد اما ممکن است شرکت‌کنندگان در سیستم خود با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص این کار را انجام دهند، اما اسکای روم امکان ضبط رکورد ندارد.

اسکای روم همچنین بیانیه‌ای را در مورد این موضوع در توییتر منتشر کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *