دسته‌ها
اخبار

مفهوم IMEI

مفهوم IMEI

واژه IMEI مخفف “International Mobile Equipment Identity” به مفهوم یک هویت بین المللی برای تجهیزات تلفن همراه می باشد. هر دستگاه تلفن همراهی که به یک شبکه تلفن همراه متصل می شود دارای یک کد IMEI منحصر به فرد می باشد. تجهیزاتی مانند تلفن های همراه ، تلفن های هوشمند ، تبلت های تلفن همراه و ساعت های هوشمند و سایر دستگاههایی است که از داده های تلفن همراه پشتیبانی می کنند دارای یک کد IMEI می باشند.

کد IMEI منحصر به فرد می باشد و نشان دهنده هویت  یک دستگاه تلفن همراه می باشد. این کد مبحثی جدا از سیم کارت یا کد UICC است که به یک کارت قابل جدا شدن در دستگاه متصل می شود. این بدان معنی است که کد IMEI بدون در نظر گرفتن کارت موجود در آن ، برای ردیابی یا یافتن یک دستگاه خاص ، قابل استفاده است. به عنوان مثال ، اگر تلفن شما به سرقت رفته باشد و سیم کارت جابجا شده باشد ، ارائه دهنده تلفن همراه شما هنوز هم می تواند دسترسی به تلفن دزدیده شده را با استفاده از کد IMEI مسدود کند.

تفاوت بین کد IMEI و شماره سریال

کد IMEI شبیه به یک سریال است زیرا یک شماره منحصر به فرد است که به یک دستگاه سخت افزاری لینک شده است. در حالی که شماره سریال توسط سازنده تولید می شود ، شماره کدهای IMEI توسط GSMA (انجمن موبایل) که یک سازمان بین المللی است و بر اپراتورهای شبکه تلفن همراه نظارت دارد تولید می شوند. سازمان GSMA به هر تولید کننده دستگاه تلفن همراه تعداد محدوده ای کد را ارائه می دهد تا از کدهای IMEI خود در دستگاه های تولیدی خود استفاده کنند.

تولید کنندگان می توانند خود برای تولید شماره سریال ها ، از جمله طول و نوع کاراکترها (عددی یا الفبایی) تصمیم بگیرند و انجام دهند اما کدهای IMEI همیشه ۱۵ رقم طول دارند ، که شامل یک عدد منحصر به فرد ۱۴ رقمی است که به دنبال آن یک “checksum” (یا یک علامت چک) است که اعتبار آن را تأیید می کند. تنوع IMEI ، به نام IMEISV (نسخه نرم افزار IMEI) ، شامل شماره ۱۴ رقمی به همراه دو رقم برای نسخه نرم افزار دستگاه است که ممکن است بعد از بروزرسانی نرم افزار تغییر کند.

توجه: بیشتر تلفن های هوشمند به شما این امکان را می دهند تا بتوانید کد IMEI دستگاه خود را در قسمت تنظیمات دستگاه خود مشاهده کنید. راه دیگر برای مشاهده IMEI فشار دادن *#۰۶# در صفحه کلید عددی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *