دسته‌ها
دسته‌بندی نشده علم و تکنولوژی

سامسونگ تولید انبوه تراشه‌های ۷ و ۶ نانومتری EUV را شروع کرد

سامسونگ تولید انبوه تراشه‌های ۷ و ۶ نانومتری EUV را شروع کرد

سامسونگ خط‌تولید فرابنفش جدید خود را وارد چرخه‌ی تولید کرد که ساخت انبوه تراشه‌های ۷ و ۶ نانومتری مبتنی‌بر این فرایند را ممکن می‌کند

سامسونگ فاندری، از زیرمجموعه‌های غول کره‌ای سامسونگ الکترونیکس، یکی از تولیدکننده‌های بزرگ تراشه در جهان محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، این شرکت با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌ و بخشی از سهم بازار خود را از دست داده‌ است. شرکت کره‌ای زمانی تراشه‌های کوالکام و اپل را تولید می‌کرد و در قراردادهای تولید تراشه‌ برای اسنپدراگون ۸۲۰، ۸۲۱، ۸۳۵ و ۸۴۵ از شرکای اصلی بود و بخشی از نیاز تراشه‌ای برای تولید پردازنده‌ی A9 اپل را نیز تأمین می‌کرد. البته در سال‌های اخیر، هر دو شرکت اپل و کوالکام از مجموعه‌ی مشتریان سامسونگ فاندری خارج شده‌ و TSMC را به‌عنوان تولیدکننده‌ی تراشه انتخاب کرده‌اند.

اپل از زمان عرضه‌ی پردازنده‌ی A10 تمامی سفارش‌های خود را به TSMC ارائه می‌کند. در همه‌ی پردازنده‌های بعدی، یعنی A11 و A12 و A13، نیز شرکت تایوانی TSMC، تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موردنیاز کوپرتینویی‌ها بود و سفارش تولید اسنپدراگون ۸۵۵ هفت‌نانومتری را نیز به‌دست آورد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند سامسونگ بتواند با بهره‌برداری از فرایند تولید 7nm EUV خود قرارداد تولید اسنپدراگون ۸۶۵ را به‌نفع خود به‌پایان برساند؛ اما بازهم به‌دلایل نامشخص، سفارش به تایوانی‌ها رسید تا تراشه را با فرایند 7nm N7P DUV تولید کنند. البته سامسونگ تولید تراشه‌ برای پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۷۶۵ را با روش هفت‌نانومتری جدیدش را برعهده دارد. با وجود تمامی شکست‌های اخیر و اخبار بدی که درباره‌ی بازار تراشه‌ی سامسونگ به‌گوش می‌رسد، آن‌ها هنوز شکست کامل را دربرابر رقیب تایوانی نپذیرفته‌اند.

سامسونگ اخیرا قراردادی با کوالکام امضا کرد و تولید تراشه‌های پنج‌نانومتری را برای مودم 5G اسنپدراگون X60 این شرکت برعهده گرفت که در گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد شد. اکنون آن‌ها اعلام می‌کنند تولید انبوه نیمه‌هادی را در خط‌تولید حرفه‌ای و جدید مبتنی‌بر EUV در هواسونگ کره‌‌جنوبی شروع کرده‌اند. کارخانه‌ی جدید V1 نام دارد و اولین کارخانه‌ی اختصاصی سامسونگ برای تولید با روش لیتوگرافی فوق‌فرابنفش محسوب می‌شود.

کارخانه‌ی جدید سامسونگ درحال‌حاضر تراشه‌هایی با روش تولید هفت‌نانومتری و کوچک‌تر (درحال‌حاضر تنها تا ۶ نانومتر) تولید می‌کند. خط‌تولید این کارخانه فوریه‌ی ۲۰۱۸ افتتاح شد و تولید آزمایشی را از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ در دستورکار قرار داد. اولین محصولات کارخانه‌ی جدید در فصل اول سال جاری به مشتریان عرضه می‌شود.

سامسونگ می‌گوید کارخانه‌ی V1 اکنون تراشه‌های موبایلی را با روش‌های ۷ و ۶ نانومتری لیتوگرافی فوق‌فرابنفش تولید می‌کند. مسیر توسعه تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که V1 توانایی تولید با روش سه‌نانومتری را نیز پیدا کند (فرایند سه‌نانومتری اکنون در مراحل طراحی و آزمایش قرار دارد). کره‌ای‌ها تا پایان سال جاری، سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ی جدید را تا ۶ میلیارد دلار افزایش می‌دهند. به‌علاوه، ظرفیت کل تولید با روش‌های هفت‌نانومتری و کوچک‌تر هم تا پایان سال به سه‌برابر ظرفیت سال ۲۰۱۹ می‌رسد. کره‌ای‌ها انتظار دارند V1 درکنار خط‌تولید S3، نقشی حیاتی در پاسخ به رشد سریع تقاضای بازار برای فناوری‌های تولید تراشه‌ی تک‌رقمی داشته باشد.

سامسونگ تولید انبوه تراشه‌های ۷ و ۶ نانومتری EUV را شروع کرد

دستیابی به روش‌های تولید دشوار در صنعت تراشه، از دستاوردهای مهم صنعت در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. سامسونگ می‌گوید باتوجه‌به روند کنونی و کاهش ادامه‌دار ابعاد روش‌های تولیدی، اهمیت فرایند تولید فوق‌فرابنفش بسیار بیشتر می‌شود. این غول کره‌ای می‌گوید فرایند تولیدی مذکور امکان کاهش ابعاد را در ویفرها و الگوهای پیچیده فراهم می‌کند و «انتخابی بهینه» برای محصولات مورداستفاده در کاربردهای جدید همچون 5G و هوش مصنوعی و خودروهای خودران است. سامسونگ در پایان بیانیه‌ی خود درباره‌‌ی خط‌تولید جدید نوشت که درحال‌حاضر، ۶ خط‌تولید در کره‌‌جنوبی و آمریکا دارد که پنج مجموعه‌ی مجهز به خط‌تولید ۱۲ اینچی و یک مجموعه مجهز به خط‌تولید ۸ اینچی است.

دلیل ترجیح کوالکام به استفاده از فرایند TSMC برای تولید اسنپدراگون ۸۶۵ حالا و با خبر جدید سامسونگ مشخص می‌شود (کارشناسان فرایند تولید هفت‌نانومتری TSMC را ضعیف‌تر از سامسونگ می‌دانند). ناگفته نماند کوالکام با سفارش تولید تراشه برای اسنپدراگون ۷۶۵، ارتباط خود را با کره‌ای‌ها حفظ کرده بود. به‌هرحال می‌توان تخمین زد نگرانی از مشکلات تأمین تراشه به‌دست سامسونگ دلیل کوالکام برای انتخاب TSMC بوده است. فراموش نکنید حتی هواوی هم در سال ۲۰۱۹ برای تولید نسخه‌ی 5G کرین ۹۹۰ از فرایند تولید +7nm EUV N7 استفاده کرد.

سامسونگ به‌تازگی تولید انبوه تراشه‌های هفت‌نانومتری را در V1 شروع کرده است؛ درنتیجه، یک فصل عقب‌تر از برنامه‌های کوالکام برای تولید انبوه اسنپدراگون ۸۶۵ بوده‌ است. اکنون رقابت بین تولیدکننده‌های تراشه سنگین‌تر می‌شود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام‌یک قراردادهای تولید A14 و اسنپدراگون ۸۷۵ را تصاحب می‌کنند. درنهایت، باید بیان کنیم که کره‌ای‌ها در اخبار جدید به فرایند تولید پنج‌نانومتری خود اشاره‌ای نکردند و خبری از تولید انبوه آن منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *