تاریخچه شکل‌گیری پاوربانک ها

تاریخچه شکل‌گیری پاوربانک ها

پاوربانک در دسته محصولاتی قرار دارد که همواره با توسعه فناوری و خلق ایده‌های نوین همگام است. این محصول پرکاربرد امروزه به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده و در حقیقت در اختیار داشتن آن یک امر ضروری است.
با تکامل و گسترش فناوری، پاوربانک نیز در طول زمان تکامل یافته است. در ده سال گذشته، این محصول از یک ترکیب ساده مدار کنترلی توسعه یافته و با مجهز شدن به نسل جدید باتری‌های لیتیوم پلیمری، به عملکردهای چندگانه مانند چراغ قوه LED و وای فای نیز مجهز گردیده است. در این گزارش نگاهی گذرا به جایگاهی که پاوربانک در طول سالیان اخیر بدست آورده می‌اندازیم و فناوری‌های نوین در آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
شکل‌گیری پاوربانک
از باتری گوشی‌های قدیمی تا پاوربانک
اگر شما از تلفن‌های همراه در طول دهه گذشته استفاده کرده باشید، به خوبی درک خواهید کرد که پاوربانک تا چه حد محصول مفیدی است و شما را در مواقع اضطراری نیاز به شارژ نجات می‌دهد. تلفن‌های همراه اولیه که اکثر مردم از آن استفاده می‌کردند، نوکیا، موتورولا یا برندهای دیگری بودند که تنها از یک صفحه نمایش سیاه و سفید برخوردار بودند. باتری این محصولات که کمتر از 1000 میلی آمپر ساعت قدرت داشتند، به طور شگفت انگیزی قادر بودند تا بیش از یک هفته گوشی شما را روشن نگه دارند. در آن زمان تلفن‌های همراه به باتری‌های جداگانه‌ای مجهز شده‌ بودند و کاربر به راحتی قادر بود تا آنها را از گوشی جدا کرده و دوباره آن را شارژ کنند. همچنین بیشتر کاربران تمایل داشتند تا از باتری‌های اضافی برای شارژ گوشی خود بهره بگیرند.
تاریخچه شکل‌گیری پاوربانک
اکثر باتری‌های تلفن همراه در آن زمان، باتری‌های قابل شارژ نیکل کادمیوم بودند که اثر حافظه عمر باتری را کاهش می‌داد. همین موضوع باعث اختراع سلول باتری18650 گردید که مشکل حافظه را برطرف کرده و در نتیجه عمر باتری را بهبود بخشید. بعدها، استفاده از باتری لیتیوم پلیمری، عمر طولانی‌تر، کارایی بیشتر شارژ، نرخ تبدیل بیشتر و پاوربانک‌های دوستدار محیط زیست را به ارمغان آورد.
مرحله رشد و توسعه پاوربانک به سال‌های 2001 تا 2009 مربوط می‌شود و نخستین بار در سال 2011 در نمایشگاه بین المللی مصرف کنندگان تجهیزات الکترونیکی در لاس وگاس به عنوان اختراعات نوین ثبت شد. بر همین اساس برخی از تیم‌های حرفه‌ای شروع به تحقیق و توسعه فناوری پاوربانک کردند و در نهایت تعریف دقیقی از آن را ارائه دادند: “چارچوب اصلی یک پاوربانک عمدتا شامل یک مدار مدیریتی کامل، تراشه و باتری است.”
فناوری باتری پلیمری در سالهای 2006 تا 2009 به پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید پاوربانک دست یافت و برخی از مفهوم‌های استاندارد این محصول را نیز به وجود آورد، از جمله ظرفیت، نرخ تبدیل و سازگاری، امکان مقایسه برای مشتریان و افزایش قدرت انتخاب بهترین پاوربانک در بین پاوربانک‌های مختلف. به طور کلی، با درگیرشدن تامین کنندگان قوی در زمینه تولید این محصول، فناوری کنترلی، کاربرد باتری و همچنین لوازم جانبی مانند پورت‌های مختلف، صنعت تولید پاوربانک با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواجه شد و بازار فروش این محصول را رونق داد.
در سال 2007، زمانی که اپل گوشی آیفون خود را معرفی کرد، طراحی مدرن و نرم افزار قوی آن باعث شد تا تولید گوشی‌های هوشمند رواج پیدا کند و در نتیجه اپل به عنوان اولین تولید کننده گوشی‌های هوشمند معرفی گردید. با این حال، با توجه به مصرف زیاد برق و عدم توانایی جایگزینی باتری لیتیوم درونی گوشی آیفون، این گوشی تنها قادر بود به مدت 4 ساعت روشن بماند.
بر همین اساس، کیس‌های باتری به زودی اختراع شدند و ظرفیت باتری آیفون را تا دو برابر ارتقاء دادند. اما ظرفیت این کیس‌های باتری بیشتر از 3000 میلی آمپر نبوده و فقط میتوانستند به یک دستگاه وصل شوند. همچنین شکل ظاهری باریک و زیبای آیفون را نیز تحت تاثیر قرار می‌دادند. در نتیجه در مقایسه با پاوربانک که دارای ظرفیت‌های متفاوتی بوده و ظاهر تلفن همراه شما را نیز تغییر نمی‌دهد، این وسیله جانبی با شکست در تولید مواجه شده است.
علاوه بر کیس‌های باتری، انواع شارژرها از جمله شارژر دیواری، شارژر ماشین و شارژر رومیزی نیز تولید شدند و با شکل‌های متفاوتی در بازار قرار گرفتند. با این حال، همگی این شارژرها باید در موقعیت ثابت برای شارژ کردن قرار بگیرند، در حالی که پاوربانک‌ها قابلیت حمل راحتری داشته و به شما کمک می‌کنند تا در هر مکانی از آنها استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید :   چگونه بهترین پاوربانک را برای خودمان انتخاب کنیم؟

آینده تولید پاوربانک
همانطور که انواع زیادی از دستگاه‌های دیجیتالی همراه با گسترش فناوری در حال رشد هستند، بازار تولید پاوربانک نیز روز به روز داغ تر شده و با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا ارائه می‌شوند. افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند به شدت به پاوربانک نیاز دارند. مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های تفریحی باید به ارائه خدمات شارژ مجهز باشند. علاوه بر این، با عملکرد و طراحی‌های ویژه در پاوربانک، می‌توان از آن به عنوان یک هدیه مناسب استفاده کرد.
در حال حاضر استفاده از انواع پورت USB، چراغ قوه، وای‌فای و پورت شارژ سریع QC 3.0، ویژگی‌هایی هستند که در پاوربانک‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، برای بهبود نرخ تبدیل و کارایی شارژ، برخی از پاوربانک‌ها دارای دو یا چند پورت هستند و با استفاده از فناوری هوشمند به طور خودکار ورودی دستگاه‌های متصل را شناسایی و میزان شارژ مناسب با آنها را اعمال می‌کنند.

به طور خلاصه، بازار پاوربانک به سرعت در حال گسترش است و آینده روشنی در انتظار این محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید