۱۰ سوالی که هر مادر بارداری باید به آنها جواب دهد

۱۰ سوالی که هر مادر بارداری باید به آنها جواب دهد

با معرفی ۱۰ سوالی که هر مادر بارداری باید به آنها جواب دهد از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

10 سوالی که هر مادر بارداری باید به آنها جواب دهد
قرار ما در این صفحه مادر و کودک همیشه بر این بوده که درباره وضعیت تغذیه ای مادران در دوران شیردهی صحبت کنیم. به همین دلیل هم از ماجرای تغذیه مادر در دوران بارداری چشم پوشی کرده بودیم اما دوران بارداری دوره ای است که مادر باید تغذیه ویژه ای داشته باشد تا نوزاد سالمی به دنیا بیاورد. بنابراین در این صفحه از این به بعد سراغ تغذیه مادر در دوران بارداری هم خواهیم رفت. این بار از ۱۰سوالی که هر مادر در دوران بارداری باید از خودش بپرسد و با جواب دادن به آنها تغذیه سالم تری داشته باشد شروع می کنیم برای این که بدانید په قدر درباره ی تغذیه مناسب در دوران بارداری می دانید بدون تقلب! اول به این سوال ها پاسخ صحیح و دلیل آن را بخوانید.


موارد پیشنهادی


  • اگر نسبت به خوردن کدامیک از این خوراکی ها ویار داشته باشید باید به کمبود نوعی ترکیب ضروری در بدن تان شک کنید؟
  1. شکلات
  2. هویج
  3. یخ
  4. چیز برگر

پاسخ صحیح: گزینه ۳

دلیل: ویار داشتن با نیاز به خوردن خوارکی خاص، یکی از نشانه های طبیعی ویار است. اگر چه بعضی آن را یک واکنش روانی برای جلب نظر بیشتر می دانند اما ویار داشتن یکی از رفتارطبیعی دوران بارداری است اما علاقه به خوردن خوراکی های غیر متعارفی مانند یخ، تنفس بوی مواد شوینده بو کردن یا اشتیاق به جویدن وسایل نقاشی مثلا مداد رنگی، گچ، پاستل یا جویدن وسایلی که از خاک رس درست شده است نشانه خوبی نیست. بنابراین اگر احساس کردید به خوردن یا بو کردن مواد نامتعارف اشتیاق دارید حتماً مشکل را با متخصص تان در میان بگذارید.

  • خوردن کدامیک از این پنیر ها برای مادران باردار ممنوع است؟
  1. گودا
  2. فتا
  3. رومانو
  4. موزارلا (موتزارلا)

پاسخ صحیح : گزینه ۲

دلیل: بعضی پنیر ها مانند پنیر فتا از شیر خام یا همان شیر غیر پاستوریزه تهیه می شود. بنابراین می توانند منبع انتقال آلودگی های باکتریایی و دیگر بیماری ها مانند تب مالت به مادر و جنین باشند. مادران در دوران بارداری سیزده برابر بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی قرار دارند پس دقت کنید در دوران بارداری مواد لبنی را انتخاب کنید که حتماً پاستوریزه باشند. بنابراین از خوردن پنیرهایی مانند فتا و بلوچیز خودداری کنید. این پنیرها توسط کارخانه های داخلی هم تولید شده اند.

  • خوردن بعضی خوراکی ها در دوران بارداری باعث می شود فرزند شما هم به خوردن آن علاقه مند شود؟
  1. بله
  2. خیر

پاسخ صحیح: گزینه یک

دلیل: غذایی که می خورید باعث می شود جنین با بو و طعم آن آشنا شود. در واقع غذایی که مادر می خورد روی مایع آمنیوتیک تأثیر می گذارد. به همین دلیل گاهی با خوردن غذاهای تند و بودار توسط مادر، حرکات جنین در رحم بیشتر می شود. بنابراین تنوع غذایی مادر در دوران بارداری باعث می شود کودک با طعم و بوی غذاها تا حد اندکی آشنا شده و پس از تولد و شروع مصرف غذای کمکی کودک با مشکلات کمتری روبه رو بوده و بهتر غذا بخورد.

  • خوردن غذاهای تند و ادویه دار باعث زایمان زودرس می شود؟
  1. بله
  2. خیر

پاسخ صحیح: گزینه ۲

دلیل: اگر چه بهتر است مادران در دوران بارداری از غذاهایمحرک کمتر استفاده کنند اما مصرف این غذاها بر خلاف تصور عموم مردم باعث زایمان زودرس نمی شود. زایمان زودرس به عوامل دیگری به غیر از تغذیه ارتباط دارد.

  • نوشیدن خوراکی های کافئین دار برای مادران باردار کلاً ممنوع است؟
  1. بله
  2. خیر

پاسخ صحیح: گزینه ۲

دلیل: کافئین جزو مواد محرک است بنابراین خوردن آن برای مادران باردار باید “محدود” شود نوشیدن چای کمرنگ خطرناک نیست. اما خوردن چای پررنگ، قهوه غلیظ، نوشیدنی ها یا خوراکی هایی که میزان کافئین آن بسیار بالاست، مناسب نیست. پس می توانید از مواد غذایی کافئین دار استفاده کنید اما مهم “میزان” کافئین موجود در آن خوراکی است. میزان کافئین دریافتی روزانه باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز باشد.

  • آیا مصرف انواع دم نوش ها به جای نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری مناسب است؟
  1. بله
  2. خیر

پاسخ صحیح: گزینه ۲

دلیل: دم نوش ها کافئین زیادی ندارند به طور مثال چای نعنا، چای سبز، دم کرده بابونه و … اما این نوشیدنی ها نیز مشکلات خودشان را دارند. بعضی از آنها می توانند تأثیر منفی روی جنین داشته باشند. حتی بعضی از آنها می تواند زمینه ساز سقط جنین باشد. بنابراین اگر چه این دم نوش ها کافئین ندارند اما پیش از مصرف آنها حتماً با متخصص مشورت کنید.

  • مصرف مکمل اسید فولیک را باید چه زمانی شروع کنید؟
  1. به محض آگاهی از بارداری
  2. بیش از اقدام به بارداری
  3. زمانی که هنوز تصمیم به بارداری هم ندارید.

پاسخ صحیح: گزینه ۳

دلیل: از آنجایی که خطر ابتلا به کم خونی در دختران و زنان وجود دارد. بنابراین دریافت اسید فولیک ضروری است. هر خانم باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف کن. بخشی از این مقدار بایدبا مصرف مکمل و بخشی دیگر بامصرف مواد غذایی حاوی این ترکیب تأمین شود. در دوران بارداری این میزان باید به ۶۰۰ میکرو گرم در روز افزایش یابد. اما این مقدار اسید فولیک باید توسط متخصص تجویز شده و بر اساس دستور متخصص بیش از بارداری در دوران بارداری مصرف شود. نکته مهم آن است که مقدار مصرف نباید کمتر یا بیشتر از میزان تجویز شده باشد.

  • مصرف زنجبیل باعث جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری می شود؟
  1. بله
  2. خیر

پاسخ صحیح: گزینه یک

دلیل: بعضی از زنان باردار خوش شانس هستند! این زنان دچار حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری نیستند. اینحالت معمولاً بعد از سه ماهگی یا زودتر از آن برطرف می شود. اما گاهی این حالت باز هم پس از طی شن سه ماهه اول بارداری برطرف نمی شود. یکی از راهکارهای رفع ای مشکل مصرف روزانه یک گرم زنجبیل تازه است. خوردن این گیاه همراه با غذا می تواند به کنترل حالت تهوع صبحگاهی کمک کند. مصرف زنجبیل با ماست، اضافه کردن آن به غذابه عنان چاشنی و … مناسب است. مصرف لیموترش نیز همین ویژگی را دارد. اما یادتان باشد در دوران بارداری برای مصرف هر گیاه یا دارویی با متخصص مشورت کنید.

  • کدامیک از این موار برای زن باردار نامناسب است؟
  1. مصرف تخم مرغ آب پز
  2. سالاد یا خوراکی تهیه شده از تخم مرغ نیم پز
  3. خوردن محصولات تهیه شده از تخم مرغ پاستوریزه

پاسخ صحیح: گزینه ۲

دلیل: مصرف مواد غذایی تهیه شده از تخم مرغ نیم پز زمینه ساز ابتلا به بیماری “سالمونلا” است. عامل ایجاد این بیماری در تخم مرغ نیم پز ساکن است. بنابراین بیش از مصرف تخم مرغ باید کاملاً آن را بپزید. این باکتری می تواند تأثیر بسیار منفی روی سلامت جنین بگذارد. در مواردی نیز سقط جنین ناشی از ورود این باکتری به بدن مادر دیده شده است.

  • آهن مورد نیاز بدن مادر در دوران بارداری روزانه چه قدر است؟
  1. بین ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم
  2. بین ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم
  3. بیش از ۳۰ میلی گ

گزینه صحیح: گزینه ۲

دلیل: در ابتدای دوران بارداری نیاز به آهن برابر با ۳۰ میلی گرم است اما پس از آن نیاز روزانه به آهن برابر با ۲۷ میلی گرم است. برای این منظور باید با مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و … نیا بدن را به آهن تأمین کنید. مصرف مکمل نیز با نظر متخصص ضروری است.


بیشتر بخوانید: ورزش یوگا در بارداری


 

دیدگاهتان را بنویسید